Abdestin Farziyeti ile ilgili Hadisler

HADİSLER

Abdestin farziyetinin dayanağı nedir? Abdestin farziyeti ile ilgili hadis-i şerifler...

Ebû’l-Melih’in babasından rivâyete göre:

ABDESTİN FARZİYETİ İLE İLGİLİ HADİSLER

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:

“Allah hıyanetle kazanılan maldan verilen hiçbir sadakayı ve abdestsiz olarak kılınan hiçbir namazı kabul etmez.” (Ebû Dâvûd, Taharet, 31/59; Neseî, Kitâb’ut-Tahâret, n. 139, c. 1; Müslim, Kitâb’ut-Tahâret, b. 2, n. 224, s. 204, c. 1; Tirmizî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 1, n. 1, c. 1, s. 5, b. 2, n. 271, s. 100, c. 1)

Hadisin Açıklaması

Hadis metninde geçen “Gulül” gizli hıyanet demektir.

Sadaka ibadettir. İbadetin kabulü için temizlik şarttır. Çalınan ve ganimet malından gizlice alınan mal temiz değildir. Kendisi temiz olmayan mal ile ibadet yapılamayacağından hiyanetle elde edilen maldan verilen sadaka da makbul değildir.

Pislikten temiz olmak gusül ve abdest, namazın şartı olduğundan bunlarsız Allah huzuruna durulamaz.

***

Ebû Hüreyre radıyallahu anh’dan:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in şöyle buyurduğu rivâyet edilmiştir.

“Abdesti bozulduğu vakit abdest almadıkça Allah hiçbirinizin namazını kabul etmez.” (Ebû Dâvûd, Taharet, 31/60; Buharî, Kitâb’ut-Tahâret, c. 1; Müslim, Kitâb’ut-Tahâret, b. 2, n. 225, c. 1, s. 204)

*

Ali radıyallahu anh’dan rivâyet edildiğine göre; “Rasûlullah

sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurdu: “Namazın anahtarı temizlik (abdest)

Tahrimesi (dışarı ile ilgiyi kesen şeyi) tekbir,

Tahlili de (dışarı ile ilgilenmeyi helal kılan şeyi) selâmdır.” (Ebû Dâvûd, Taharet, 31/61; Tirmizî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 3, c. 1, s. 8; İbn-i Mâce Kitâb’ut-Tahâret, b. 3. n. 275, c. , s. 1011)

Hadisin Açıklaması

Temizlik (abdest) namazın anahtarıdır. Temizlik olmadan namaza durulamaz, durulsa da caiz olmaz.

Namazın dışarı ile alâkasını kesen başka şeyle ilgilenmeyi haram kılan tahrimesi, başlangıç tekbiridir.

Namazdan çıkaran, dışarı ile ilgilenmeyi helâl kılan fiili ise selâmdır.

Namaza tekbirle başlanır. Başka bir şeyle başlanamaz. Namazdan çıkarken selâm lafzı ile çıkılır. Başka bir şeyle çıkılmaz, İmâm-ı Azam’a göre kişi kendi iradesiyle olmak şartı ile namaza muhalif bir şeyle namazdan çıkabilir. Fakat selâm lafzı Hz. İmam’a göre de vaciptir.

Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları