Ahireti Neden İstemiyoruz?

İnsanoğlu dünyada her şeyin fâni olduğunu, kendisinin de fâni bir varlık olduğunu hiçbir zaman unutmamalı.

Asıl hayatın, ebedi yurdun, ahiret yurdu olduğunu aklından hiç çıkarmamalıdır. Sevgili Peygamberimiz ve ashâbı, onların vârisleri olan Allah dostları hep ahiret hedefli yaşayarak insanlığa rehberlik yapmış ve güzel örnek olmuşlardır. Kâmil müminler de bu çizgide, bu şuurda hayat sürerek çevrelerine ışık tutmuşlardır.

Ömürlerini, ahirette hesaba çekilme ve Allah’a arz olunma düşüncesiyle geçirmeye çalışmışlardır. Gönüllerinde  devamlı son nefes endişesini taşımışlardır. Her işte takva üzere yaşayarak hem dünya hem de âhiretlerini mamur etmişlerdir.

Yüce Rabbimizin şu ferman-ı ilâhisini kendilerine düstur edinmişlerdir.

“ Yeryüzünde bulunan her canlı yok olacak. Ancak azamet ve ikram sahibi Rabbinin zâtı bâki kalacak.” (Rahman suresi: 26-27)

“Gerçekten senin için âhıret dünyadan daha hayırlıdır.” (Duhâ suresi: 4)

“Ruhulbeyan” tefsirinde geçen şu menkıbe, Allah dostlarının bu titizliğini ne güzel anlatmaktadır. Hikâye edilir ki, Emevilerin Mervan soyundan gelen halifelerinden Süleyman b. Abdülmelik adalet ve takvasıyla tanınırdı.

Onun hürmet edip, zaman zaman ziyaret ettiği Allah dostlarından Ebû Hâzim vardı.

Onu bir ziyaretinde halife Abdülmelik ona şöyle bir soru yöneltmiş:

“-Bize ne oluyor da âhireti istemiyoruz?”

Ebû Hâzim de kısa ve veciz bir şekilde şöyle cevap vermiştir:

“-Çünkü siz dünyanızı mâmur ve âhiretinizi harab ettiniz. Elbette mâmur olandan harap olana intikal etmeyi istemezsiniz.”

Halîfe bu hikmetli cevabı alınca:

“-Doğru söyledin, ey Ebû Hâzim!...” diyerek tasdik etmiş ve peşinden şöyle bir istekte bulunmuştur:

“-Keşke, yarın Allah katındaki hâlimin ne olacağını bilseydim!” demiştir.

Ebû Hâzim rahimehullah halifeye dönerek:

“-İstersen bunu Allah’ın kitabından öğrenebilirsin” demiş.

Halîfe de:

“-Bunu nerede bulabilirim?” diye sormuş.

İYİLER VE KÖTÜLERİN YERİ

Ebû Hâzim rahimehullah şu ayet-i celileleri okuyarak cevap vermiştir.

Meâlen:

“İyiler nimet içindedirler, kötüler de yakıcı ateş içinde.” (el-İnfitâr, 82/13-14)

Halîfe tekrar Ebû Hâzim’e:

“Peki, Allah’a arz olunma nasıl olacak?” diye sormuş.

Ebû Hâzim rahimehullah da şu hikmetli cevabı vermiştir:

“-İyiler, sanki uzakta olup âilesinin yanına neşe içinde varan kimse gibi, kötüler ise kaçıp da büyük bir tahassürle sahiplerine arz edilen köle gibi olacaklar.”

Süleyman b. Abdülmelik  bu cevap karşısında kendini tutamayıp ağlamaya başlamıştır. İnsanoğlu sonlu bir varlıktır. Bütün vaktini sonu gelecek bir dünyaya harcamamalıdır. İnsanın dünyaya dalıp kaybolması, Rabbisinden uzak kalması ne büyük bir gaflet ve ne korkunç bir  felakettir. Kemalat bunun farkında olabilmektir.

Kâmil müminler dünyayı değil, ahireti mamur etmek için uğraşmışlardır. Onlar için en büyük servet, en kârlı ticaret dünyada iken öncelikle ahirete bir şeyler gönderebilmektir. İnsana  o gün lazım olacak salih amelleri çoğaltabilmektir. Bu sebepten onlar, mayınlı bir tarlada yürür gibi son derece titiz, dikkatli ve takva üzre bir hayat geçirmeye gayret etmişlerdir.

Bir ömür boyu lüzumsuz bir söz sarfetmemeye, kimsenin gönlünü kırmamaya ve bütün mahlukata şefkat ve merhametle davranmaya çalışmışlardır. Kaçıp da yakalanan ve sahibine teslim edilen kölenin durumuna düşmemek için kendi iç dünyalarında devamlı surette nefisleriyle mücâdele ve mücâhede etmişlerdir.

Kıyamet gününün dehşetinden hep kalbleri ürpererek yaşamışlardır. Mahşerde hesap verme korkusundan dolayı dünyada ölü gibi hareket etmişlerdir.

“Ölmeden önce ölünüz” ölçüsünde hayat sürerek kalblerinde kıyamet gününün dehşetini her an yaşatmaya çalışmışlardır.   

İNSANLAR KIYÂMET GÜNÜ NASIL HAŞR OLUNACAK?

 “Ruhulbeyan” tefsirinde  o günün dehşetini anlatan bir hadis-i şerifi Hazreti Âişe (r.anhâ) rivâyet etmiştir. Şöyleki:

Hz. Âişe radıyallahu anha annemiz bir gün Sevgili Peygamberimize:

“-Yâ Rasûlallah! İnsanlar kıyâmet günü nasıl haşr olunacak?” diye sormuş.

Rasûlullah sallallahu aleyhi vesellem Efendimiz de:

“-Çırılçıplak ve yalın ayak” buyurmuş.

Hz. Âişe (r.anha):

“-Kadınlar da mı öyle olacak?” demiş.

Fahr-i Kâinat sallallahu aleyhi vesellem efendimiz:

“-Evet” buyurmuş.

Bunun üzerine Hz. Âişe (r.anha) annemiz:

“-Ey Allah’ın Rasûlü, biz utanırız” demiş.

Fahr-i Kâinat sallallahu aleyhi vesellem efendimiz annemize tebessüm ederek:

Ey Âişe, o günkü işin şiddetinden insanlar birbirine bakmaya fırsat bulamazlar” buyurmuş.

(Buhârî, Rikak, 45; Müslim, Cennet, 56)

Allah dostları o günün dehşetinden dolayı hep hüzünlü yaşamışlar. Havf ve reca çizgisinden asla ayrılmamışlar. Hesaba çekilme endişesi onların mahzun bir hayat geçirmelerine sebep teşkil etmiştir.

Rabbimiz cümlemizi kıyamet gününün dehşetinden, sıkıntılarından muhafaza buyursun. Hem dünya hem de âhıretini mamur eden kullarından eylesin. Âmin.

Kaynak: Mustafa Eriş, Altınoluk Dergisi, Sayı: 294, Ağustos 2010

İslam ve İhsan

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.