Banyoda İdrar Yapmak ile İlgili Hadisler
Banyoda küçük abdest bozulur mu/idrar yapılır mı? Yıkanılan yere küçük abdest bozmak ile ilgili hadisler...
Abdullah bin Muğaffel radıyallahu anh’dan:
BANYODA İDRAR YAPMAK İLE İLGİLİ HADİSLER
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem şöyle buyurmuştur:
“Biriniz gusul yerine idrar yapıp sonra da orada yıkanmasın. Çünkü vesveselerin çoğu ondan gelir.”
Ahmed şöyle dedi: Sonra da orada abdest alır, gerçekten vesveselerin çoğu ondandır. (Ebû Dâvûd, Taharet, 15/27; Tirmizî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 17, n. 21, c. 1, s. 32; Neseî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 6, n. 36 c. 1; İbn-i Mâce Kitâb’ut-Tahâret, b. 12, n. 304, c. 1, s. 111)
Hadisin Açıklaması
Hadis metninde geçen müsteham, sıcak su demektir. Hamam sıcak su (Hamim) ile yapıldığı için gusulhanelere bu isim verilmiştir.
Gusulhanelere idrar yapmak insana vesvese bırakır. Çünkü idrarın üstüne sıçradığı fikri zihnine yerleşir. Bu onun için psikolojik bir hal alır. Sonunda kendisini vesveseden kurtaramaz. Yıkanır, temizlenmedim düşüncesi ile tekrar yıkanır.
Hadiste geçen “Sümme” te’kid ve hayret manâsında kullanılırsa, biriniz gusül ettiği yere idrar yapıp, sonra da orada nasıl gusül eder abdest alır. Evlerde banyoda delik olsa da idrar yapmak yine de sakıncalıdır manâsına gelir.
***
Humeydü’l-Himyerî radıyallahu anh’dan rivâyet edildiğine göre şöyle demiştir:
– Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem ile Ebû Hüreyre gibi sohbet etmiş birine rastladım. O zat şöyle dedi: Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem,
Bizden birinin her gün taranmasını veya yıkandığı yere küçük abdest bozmasını yasakladı. (Ebû Dâvûd, Taharet, 15/28; Neseî, Kitâb’ut-Tahâret, Bab’un-Nehyin’il-İtisâl bî Fazal’il-Cünüb, n. 239, c. 1)
Hadisin Açıklaması
Saç ve sakalı bulunan kimse her gün taranır, din kardeşlerinin yanına acaip kıyafetle çıkmaz.
Kibir için durmadan taranan, her gün kıyafet değiştiren her saat makyaj yapanların bu hali temzilik için değil gösteriş ve kibir içindir. İşte Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Efendimizin yasak ettiği sık taranma böbürlenmeye götüren gösterişe hizmet eden taranmadır.
Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları
YORUMLAR