Cünüp Olanın Unutarak Namaz Kıldırması ile İlgili Hadisler

HADİSLER

Cünübün unutarak namaz kıldırmasının hükmü nedir? Cünüp olan kişinin unutarak namaz kıldırması ile ilgili hadisler...

Ebû Bekir radıyallahu anh’dan rivâyet olunmuştur:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem, sabah namazına (camiye) girdi, yerinizde oturun diye eliyle işaret (etti) sonra geldi, başından su damlayarak onlara namaz kıldırdı. (Ebû Dâvûd, Taharet, 94/233)

*

Hammâd bin Seleme radıyallahu anh’dan:

Evvelki hadisle aynı İsnâd ve manâda rivâyet olundu. Evvelinde tekbir aldı. Ahirinde ise namazı kıldırdığı vakit, “Ben de insanım, ben cünübtüm (unuttum).” buyurdu, dedi.

Ebû Dâvud dedi ki: Bu hadis-i Zührî, Ebû Seleme bin Abdurrahman’dan o da Ebû Hüreyre’den rivâyet etti. Ebû Hüreyre dedi ki:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem namaz kıldıracağı yere durduğu vakit tekbir almasını gözettik, döndü:

“Olduğunuz halde kalınız,” buyurdu.

Ebû Dâvud dedi ki: Bu hadis-i Eyyûb İbn-i Avn, Hişam Muhammed’ten (mürsel olarak) o da Rasûlullah’tan rivâyet etti, dedi ki:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem tekbir aldı. Sonra eli ile cemaata yerinize oturun diye işaret etti, gitti ve gusletti. Mâlik İsmail bin Ebi Hakim’den, o da Ata bin Yesar’dan, Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem namazda tekbir aldı diye böylece rivâyet etti.

Ebû Daud dedi ki: Böylece Müslim bin İbrahim, Eban’dan o da Yahya’dan o da Rabi bin Muhammed’den naklen bize haber verdi. O da Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem tekbir aldı diye nakletti. (Ebû Dâvûd, Taharet, 94/234)

*

Ebû Hüreyre radıyallahu anh’dan:

Sabah namazı için kâmet getirildi. Cemaat saf tuttular. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem evinden çıkıp (Mihraptaki) yerine oturdu. Yıkanmadığını hatırladı. Cemaate:

“Yerinizde durun,” buyurdu. Ve evine döndü. Tekrar yanımıza geldi, yıkanmış başından su damlıyordu. Halbuki; biz safta duruyorduk.

Ayyaş rivâyet ettiği hadiste; biz saflarda yerimizden ayrılmadan yıkanmış olarak yanımıza gelene kadar Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i bekledik, dedi. (Ebû Dâvûd, Taharet, 94/235; Buharî, Kitâb’ul-Ezân, b. 24, s. 157, Enbiya, tabir, fitende de; Neseî, Kitâb’ut-Tahâret - İmamet’te)

Hadisin Açıklaması

  1. Bu hadis-i şerifler imam olan zatın abdestsiz olduğu meydana çıkarsa cemaatın namazlarının da bozulacağına,
  2. Kamet getirildikten sonra hemen namaza durulmazsa kametin tekrarlanması gerekmediğine,
  3. İmamın abdesti bozulursa cemaatin vaktin genişliği nisbetinde imâmı beklemeleri gerektiğine,
  4. İmam, kim olursa olsun buna benzer bir halin başa gelebileceğine delâlet ederler.

Namaz kıldıran imamın cünüp olduğu anlaşılırsa İmâm-ı Azam’a göre (Hem imam hem cemaat namazlarını iade ederler.)

İmâm-ı Şâfiî’ye göre (Sadece imam namazını iade eder, cemaatin iadesi şart değildir. (Maalim c. 1, s. 159)

Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları