Enâm Suresinin 95. Ayeti Ne Anlatıyor?

KUR’ÂNIMIZ

En‘âm suresinin 95. ayetinde ne anlatılmak isteniyor? Tohumu ve çekirdeği çatlatan, ölüden diriyi çıkaran kimsenin Allah olduğunu bildiren En‘âm suresinin 95. ayetinin meali ve tefsirini yazımızda okuyabilirsiniz.

Ayet-i kerimede buyrulur:

اِنَّ اللّٰهَ فَالِقُ الْحَبِّ وَالنَّوٰىۜ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَمُخْرِجُ الْمَيِّتِ مِنَ الْحَيِّۜ ذٰلِكُمُ اللّٰهُ فَاَنّٰى تُؤْفَكُونَ

Tohumu ve çekirdeği çatlatan şüphesiz ki Allah’tır; O, ölüden diriyi çıkarır, diriden de ölüyü çıkarmaktadır. İşte Allah budur. O hâlde (haktan) nasıl dönersiniz! (En‘âm, 6/95)

HER ŞEYE CAN VERENE KUL OL!

Bilgi:

Allah -celle celâlühû- her şeyin yaratıcısıdır, yaratmasında asla kusur yoktur. O Allah ki ölüden diriyi, diriden ölüyü çıkarandır. Rahman olan Allah taneye ve çekirdeğe can verendir. O, kocaman ağacın özünü çekirdek içinde gizlemiştir. Toprağa ekilen tohum veya taneyi, çekirdeği yaran Allah’tır. Kupkuru tohumdan yumuşak ve taze bitki çıkaran O’dur. O Allah ki mülkünde, kâinatta gücü sınırsız olan yaratıcıdır. Hâl bu iken nasıl O’ndan yüz çevirip, başka varlıkları ilah ediniyorsunuz? Bu çok büyük bir hatadır.

Mesaj:

Allah’ın yüceliğine ve sınırsız gücüne bakıp ibret almalı, O’ndan asla yüz çevirmemelidir.

Kelime Dağarcığı:

Habb: Tohum, tane.

Meyyit: Ölü, cansız.

Kaynak: Diyanet, Kur'an-ı Kerim'den Serlevha Ayetler

TEFSİR

  1. Şüphesiz Allah, daneyi ve çekirdeği çatlatıp yarandır. Ölüden diriyi O çıkarır; diriden ölüyü çıkaran da O’dur. İşte Allah budur. Bu gerçekler karşısında nasıl oluyor da bâtıl sevdâlar peşine düşüp O’na kulluk etmekten yüz çeviriyorsunuz?

Ekinler, otlar ve ağaçlar, tohumları olan dâne ve çekirdeklerin yarılıp çatlaması ve filiz vermesiyle meydana gelir. İşte o dâneleri ve çekirdekleri çatlatıp yaran, ondan bitkileri, meyve ve sebzeleri yaratan kudret, Allah’ın kudretidir. Allah ölüden diriyi, diriden de ölüyü çıkarır. Bize göre ölü durumunda olan dâne ve çekirdekten diri olan ekinler ve ağaçları çıkarır.

Mânen ölü olan kâfirin neslinden de mânen diri olan mü’minleri çıkarır. Diriden ölü çıkarma da bunun aksi olarak izah edilebilir. Canlılar ölü maddeleri yiyerek beslenir. Bebeğin bedeni ölü sütü, canlı ete dönüştürür. Canlı bedenden ölü süt çıkar. Yumurtadan tavuk, tavuktan yumurta çıkar. Görüldüğü üzere hayat ve ölüm deveranı, hayatın sırrı ve kâinatın ihtiva ettiği büyük bir mûcizedir.

Yüce Yaratıcı akıp giden zamanın her anında ölüden hayat, hayattan ölü çıkarmakta, bu ilâhî kanun mütemâdiyen devam etmektedir. Bunların kendi kendine ve bir tesadüf eseri olması mümkün değildir. Bunların yüce bir kudretin ve ince bir kanunun eseri olduğunda şüphe yoktur. Kâinatta her an yenilenen bu kudret tecellilerini görüp durdukları halde, insanlar nasıl olur da Allah’a kulluktan yüz çevirip, O’ndan başkasına yalvarırlar? Bunu akılla telif etmek zordur.

Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri, kuranvemeali.com