Haccın Geçerli Olmasının Şartları
Haccın geçerlilik şartları nelerdir?
Üçüncü maddede zikredilen şartları taşıyan kimselerin yapacakları haccın geçerli (sahih) olabilmesi için şu şartların bulunması gerekir.
HACCIN GEÇERLİLİK ŞARTLARI
1. İhrama Girmek
İlgili kısımda da anlatılacağı üzere hac görevini yapacak kimse hac yapmaya niyet eder ve telbiye getirir. Böylece ihrama girmiş olur. İhrama girmeden yapılan hac geçerli olmaz.[1]
2. Haccı Belirlenen Zaman İçinde Yapmak
Kur'an-ı Kerîm'de hac ayları; “Hac, belirli aylardadır”[2] şeklinde mücmel olarak bildirilmiştir. Bu cümle;
- Hac aylarının halk tarafından bilindiğine,
- Haccın bu aylarda yapılması gerektiğine,
Arapları n yaptığı gibi hac aylarının değiştirilemeyeceğine,
Haccın vaktinin bütün bir yıl değil, aylarla sınırlı olduğuna işaret etmektedir.
Bilinen hac ayları; şevval ve zîlkâde ayları ile zîlhicce ayının ilk 10 günüdür.[3]
Hac aylarından önce ihrama girilebilir, ancak Sünnete muhalif olduğu için mekruh olur. Haccın diğer menâsikinin bu aylar içinde yapılması gerekir.[4]
Malikî mezhebine göre zîlhicce ayının tamamı “hac ayları”na dahildir.[5]
Şâfiî mezhebine göre zîlhiccenin 10. günü “hac ayla rı”na dahil değildir.
Hac aylarından önce hac için ihrama girilemez, girilirse bu ihram hac için geçerli olmaz, bu ihram ile yapılan hac nafile bir hac olur.[6]
3. Hac Menâsikini Belirlenen Mekanlarda Yapmak
Hac menâsikinin yapıldığı mekanlar; Metaf, Mes'a, Arafat, Müzdelife ve Mina'dır.
[1] İbn Hümâm, II, 415.
[2] Bakara, 2/197.
[3] Tirmizî, Sünen, III, 272. Sahabeden Abdullah ibn Abbas, tabiînden Süddî, Şa'bî ve en-Nahaî de bu görüştedir. Kurtubî, II, 405.
[4] Kurtubî, II, 343-344. Yazır, II, 719.
[5] Sahabeden, Abdullah ibn Mes'ûd, Abdullah ibn Omer, tabiînden Atâ bin Ebî Rebah, Rabî' ibn Ebî Rey, Mücâhid bin Cebr ve Zührî de bu görüştedir. Kurtu- bî, II, 405. İbn Rüşd, I, 398.
[6] Şirbînî, II, 222-223. Kurtubî, II, 406. Ata, Mücahid, Tavus, Evzâî ve Ebu Sevr de bu görüştedir.
Kaynak: Diyanet Hac İlmihali