Hicr Suresi 88. Ayet Meali, Arapça Yazılışı, Anlamı ve Tefsiri
Hicr Suresi 88. ayeti ne anlatıyor? Hicr Suresi 88. ayetinin meali, Arapçası, anlamı ve tefsiri...
Hicr Suresi 88. Ayetinin Arapçası:
لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ اِلٰى مَا مَتَّعْنَا بِه۪ٓ اَزْوَاجًا مِنْهُمْ وَلَا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِلْمُؤْمِن۪ينَ
Hicr Suresi 88. Ayetinin Meali (Anlamı):
O kâfirlerden bir kısmına geçici bir zevk olarak verdiğimiz nimet ve servetlere gözlerini dikme. İman etmiyorlar diye de üzülme. Mü’minler üzerine şefkat ve merhamet kanadını indir.
Hicr Suresi 88. Ayetinin Tefsiri:
Kur’ân-ı
Kerîm en büyük nimettir. Onun değeri dünya nimetleriyle mukayese edilmez. Bu
sebeple Kur’an nimetine sahip olan kimselerin, başkalarına, hususiyle kâfirlere
verilen dünya nimetlerine göz dikmesi doğru değildir. Nitekim Resûlullah
(s.a.s.):
“Kur’ân-ı
Kerîm’le kendisini zengin görmeyen yani lüzumsuz ihtiyaçlardan kendisini uzak
kabul etmeyen kimse bizden değildir” buyurur. (Buhârî, Tevhid 44)
Bu
âyetin iniş sebebiyle ilgili şöyle bir rivayet nakledilir:
Ebu
Râfi‘ (r.a.) der ki: Resûlullah (s.a.s.)’e bir misafir gelmişti. Evinde ise
misafiri gereği gibi ağırlayabileceği bir şey yoktu. Benimle bir yahudiye: “Allah
Resûlü Muhammed senden Receb ayının başına kadar kendine bir miktar un ödünç
vermeni istiyor” haberini gönderdi. Yahudi: “Rehinsiz olmaz” dedi. Resûl-i
Ekrem (s.a.s.)’e geldim ve yahudinin dediğini kendisine söyledim. Bunun
üzerine: “Allah’a yemin olsun ki, göktekilerin de yerdekilerin de en
güveniliri benim. Şayet bana borç vermiş veya satmış olsaydı ona mutlaka
söylediğim zamanda öderdim” buyurdular. O’nun yanından çıktığımda “O
kâfirlerden bir kısmına geçici bir zevk olarak verdiğimiz nimet ve servetlere
gözlerini dikme” âyet-i kerîmesi nâzil oldu. (İbn Kesîr, Tefsîru’l-Kur’ân, II, 557-558)
Resûl-i
Ekrem (s.a.s.)’in hayatı pek sade ve fakirceydi. Bir defasında onu kaba bir
hasır üzerinde yattığını ve hasırın mübârek vücudunda izler bıraktığını gören
Hz. Ömer ağlayarak şöyle demekten kendini alamamıştı: “Ey Allah’ın Rasûlü!
Krallar yumuşak, kuş tüyü yataklarda yatarken, sen böyle kaba hasırlarda
yatıyorsun. Halbuki sen Allah’ın Resûlü’sün ve rahat bir hayata onlardan daha
çok layıksın.” Allah Resûlü (s.a.s.) ona şu cevabı verdi: “Dünya hayatının
onların, âhiret nimetlerinin ise bizim olmasını istemez misin?” (Müslim,
Talâk 31)
Bütün
peygamberler gibi Resûlullah (s.a.s.) de tebliğ vazifesini yerine getirirken en
küçük bir dünyevi karşılık beklemedi. Açlığa, susuzluğa ve her türlü zorlukla
birlikte bütün işkencelere katlandı. Doğduğu ve büyüdüğü yerden ayrılmak
zorunda bırakıldı. Gittiği yerde de içten ve dıştan sürekli saldırılara maruz
kaldı. Ancak bütün bunlara Allah rızâsı ve insanlığın saadeti için katlandı.
Bir defasında Ebu Hureyre (r.a.), onu oturur vaziyette namaz kılarken gördü ve
hasta olup olmadığını sordu. Efendimiz (s.a.s.)’in şu cevabı Ebu Hureyre’yi
ağlatmıştı: “Açım Ebu Hureyre; açlık bende ayakta duracak takat bırakmadı.”
(Kenzü’l-Ummâl, I, 199)
Sonraki
yıllarda da ashâb-ı kirâmdan pek çokları belli ölçülerde mal mülk elde
etmişlerse de Allah Resûlü (s.a.s.) ve ailesi, yaşadıkları o sade ve fakirce
hayatı hiç değiştirmediler. Bu bakımdan Kur’an’da yer yer tekrarlanan “O
kâfirlerden bir kısmına geçici bir zevk olarak verdiğimiz nimet ve servetlere
gözlerini dikme” türündeki ifadelerin, Peygamber Efendimiz (s.a.s.) için
mânası, “Sen hiçbir zaman böyle yapmazsın” şeklinde olup, bu ifadeler, bu
konuda zafiyet gösterecek mü’minler için bir uyarı ihtiva etmektedir.
Âyetin
“mü’minler üzerine şefkat ve merhamet kanadını indir” emri, Âlemlere Rahmet
Efendimiz’in yüce ahlâkının ayrılmaz parçasıydı. Bunun Allah Resûlü’nün
hayatında sayısız misalleri vardır. Nitekim Enes (r.a.) şöyle der:
“Medineli
bir adamın hizmetçisi, Peygamberimiz (s.a.s.)’in elinden tutar, onu istediği
yere kadar götürürdü.” (Buhârî, Edeb 61)
Ümmü
Züfer adında, aklî dengesi pek yerinde olmayan bir kadın vardı. Bir gün Resûl-i
Ekrem’e gelerek:
“–Yâ
Resûlallah! Seninle görülecek bir işim var” dedi. Efendimiz (a.s.) da:
“–Pekâlâ,
nerede görüşmemizi istiyorsan görüşüp derdini hâlledelim” dedi ve
yolun kenarına çekilip meselesini hâlledinceye kadar kadını dinledi. (Müslim,
Fezâil 76; Ebû Dâvûd, Edeb 12/4818)
Peygamberimiz
(s.a.s)’in hayatında en güzel misallerini gördüğümüz tevazuyla ilgili şu
sembolik örnek pek güzeldir:
Bir
gün Mevlânâ Hazretleri tevâzu hakkında vaaz veriyordu. Misal olarak buyurdu ki:
“–Çam
fıstığı, servi ve kavak gibi meyvesiz ağaçlar başlarını daima yukarıda tutarlar
ve dallarını da yukarıya doğru çekerler. Meyveli oldukları vakit ağaçların
bütün dalları aşağı doğru sarkar, alçak gönüllü olurlar.” (Ahmet Eflâkî, Âriflerin
Menkıbeleri, I, 208)
İnsanın
böyle ahlâkî olgunluklara erişebilmesi için Peygamber mektebinde terbiye
görmesine ve ilâhî buyrukların kalplere nüfuz eden meltem ve şebnemlerine makes
olmasına zaruri ihtiyaç vardır. Değilse doğru yolu bulması zordur:
Hicr Suresi tefsiri için tıklayınız...
Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri
Hicr Suresi 88. ayetinin meal karşılaştırması ve diğer ayetler için tıklayınız...