İbadet On Kısımdır
Mevlânâ Hazretleri, helâl ve haram lokmaların kişinin iç dünyasına tesirini nasıl anlatıyor? Bahâüddîn Nakşibend Hazretlerin helal ve haram karşısında ki hassasiyeti...
Mevlânâ Hazretleri, helâl ve haram lokmaların kişinin iç dünyasına tesirini şöyle ifade eder:
“Bu seher benden ilham kesildi. Anladım ki vücuduma şüpheli birkaç lokma girdi. Bilgi de hikmet de helâl lokmadan doğar. Aşk da merhamet de helâl lokmanın mahsûlüdür. Nûr ve kemâli artıran lokma, helâl kazançtan elde edilen lokmadır. Eğer bir lokmadan gaflet meydana gelirse, bil ki o lokma şüpheli veya haramdır.”
İBADET ON KISIMDIR; DOKUZU HELÂL RIZIK TALEB ETMEK, BİRİ İSE DİĞER AMELLERDİR
Büyük mürşid-i kâmillerden Bahâüddîn Nakşibend Hazretleri, helâle riâyet hususuna son derece ihtimam gösterirdi. Şüpheli şeylerden kaçınmakta da büyük bir hassâsiyet sergilerdi. Sohbetlerinde sık sık;
“İbadet on kısımdır; dokuzu helâl rızık taleb etmek, biri ise diğer amellerdir.”[1] hadîsini okur ve muhtevâsıyla amel etmeyi emir buyururdu.[2]
Nakşibend Hazretleri, yiyeceğini bizzat kendi ziraatinden elde ederdi. Her sene bir miktar arpa, biraz börülce ve zerdali yetiştirirdi. Ziraat yaparken kullanılan hayvanların, tarlanın, tohumun ve suyun helâl olması hususunda çok ihtiyatlı davranırdı. Bu sebeple pek çok âlim, teberrüken (ve şifâ niyetiyle) onun helâl yemeğinden yiyebilmek için sohbetlerine iştirâk ederdi.[3]
Bir defasında mânevî hâllerinin kaybolduğundan yakınan bir talebesine:
“–Yediğin lokmaların helâlden olup olmadığını iyi araştır!” buyurmuştu. Talebe gidip araştırdığında, yemeği pişirdiği ocakta helâl olup olmadığı şüpheli bir parça odun yaktığını anladı ve hemen tevbe etti.[4]
Dipnotlar:
[1] Deylemî, Müsnedü’l-Firdevs, III, 107/4062.
[2] Enîsü’t-Tâlibîn, s. 63.
[3] Enîsü’t-Tâlibîn, s. 64; Reşahât, s. 159, 184.
[4] Heyet, Evliyâlar Ansiklopedisi, III, 441.
Kaynak: Osman Nuri Topbaş, Altınoluk Dergisi, 2018 – Mart, Sayı: 384, Sayfa: 032
YORUMLAR