İngiltere'de Müslüman Toplum Aşırı Sağcıların Neden Olduğu Sokak Olaylarında Hedef Alınıyor

İngiltere'de 29 Temmuz'da Southport kentindeki bıçaklama olayı sonrası başlayan aşırı sağın şiddet eylemlerinde özellikle Müslüman toplumun hedef alınması, ülkedeki farklı etnik kökenlerden Müslümanlar arasında korku ve endişeye yol açtı.

"İngiltere'de aşırı sağcı şiddet" başlıklı dosya haberin ilk bölümünde AA muhabiri, dünya genelinde Müslüman haklarını savunan Londra merkezli CAGE International adlı sivil toplum kuruluşu ve bu ülkede yaşayan Müslümanlarla görüşerek "Müslümanlar kendini güvende hissediyor mu?" sorusunun yanıtını aradı.

Southport kentinde 17 yaşındaki Axel Rudakubana'nın 3 çocuğu öldürdüğü, ayrıca 8'i çocuk 10 kişiyi yaraladığı saldırı sonrasında başlayan aşırı sağcı şiddet olayları ülke geneline yayıldı. Çok sayıda gözaltı ve tutuklama yapılan olaylarda aşırı sağcılar polisle ve karşıt görüştekilerle çatıştı, evlere, iş yerlerine, arabalara, camilere ve polis araçlarına zarar verdi.

Müslümanlar ve Müslümanlara ait iş yerleri, İslam merkezleri ve kurumlar, 30 Temmuz'dan bu yana aşırı sağcıların neden olduğu sokak olaylarında hedef alınıyor.

Olayların ardından "More in Common" adlı uluslararası girişim tarafından yapılan ankete katılanların yüzde 53'ü, "İngiltere'nin Müslümanlar için güvensiz ülke olduğu" görüşünü paylaştı. Bu oran, aşırı sağın şiddet eylemlerinden önce yüzde 38 olarak kaydedilmişti.

"Yaşananlardan sonra ülke genelindeki toplumlarda büyük korku var"

CAGE International Basın Sözcüsü Muhammad Mussa, AA muhabirine yaptığı değerlendirmede, aşırı sağın şiddet eylemlerinin altında yatan sebebin birçok faktörün birleşimi olduğunu dile getirdi.

Mussa, "Bu, ülkede 30 yılı aşkın süredir devam eden İslam ve göçmen karşıtlığının birleşimidir. Şu anda gördüğümüz şey, hükümetin, kurulu düzenin ve medyadaki müttefiklerinin göç, sığınma ve İslam karşıtlığını İngiltere'deki etnik azınlıklara karşı korku salmak için sürekli olarak kullanmasıdır." dedi.

Şiddet olaylarına karışanların çoğunlukla eğitimsiz, kültür, siyaset ve tarih konusunda bilgi sahibi olmayan kişilerden oluştuğunu ve aşırı sağcı medya ve politikacıları takip ettiklerini belirten Mussa, Southport'taki bıçaklama olayı sonrası saldırganın Müslüman olduğu yönündeki dezenformasyonun da İslam karşıtlığı, göçmen ve sığınmacılara yönelik nefreti yansıttığını söyledi.

Mussa, aşırı sağın Müslümanlara yönelik şiddet eylemlerinin özellikle Müslüman toplum içerisinde korku ve endişeye yol açtığına işaret ederek şöyle devam etti:

"Yaşananlardan sonra ülke genelindeki toplumlarda büyük bir korku var. Hem Müslüman erkeklerin hem de kadınların fiziksel saldırıya uğradığına dair raporlar gördük. Camilerimize, iş yerlerimize ve evlerimize de saldırılar oldu. Dolayısıyla doğal olarak korku, belirsizlik ve endişe olacaktır ancak geçen çarşamba günü ülke çapında büyük bir anti-faşist, ırkçılık karşıtı protesto vardı. Bu dayanışma eylemleri topluma da güven veriyor ancak hükümetin ve polisin toplumumuzu korumak için daha fazlasını yapması gerekiyor. Ayrıca, hükümetin ve medyanın da bu ırkçı ve İslam karşıtı söylemlerine bir son vermesi gerekiyor."

"İnsanlar artık bu ülkede yaşamaktan bile korkuyor"

Başkent Londra'da yaşayan 39 yaşındaki Rushna Begum, aşırı sağın özellikle Müslüman topluma yönelik şiddet eylemlerine tepki göstererek İngiltere'de yaşayan Müslümanların bu toplumun önemli parçası olduğuna işaret etti.

Sokak olaylarının ilkinin Liverpool'da meydana geldiği ve bir camiye yönelik saldırı olduğu haberini aldıklarını aktaran Begum, "Bunun bizim camimize yapılması doğru değil. Bunu yapan adam (Southporth'taki bıçaklama olayı) Müslüman bile değildi." diye konuştu.

Begum, sosyal medya hesabı X'te bir kadının, bıçaklama olayının failinin Müslüman olduğu yönünde gerçeği yansıtmayan paylaşımda bulunduğunu ve daha sonra bu paylaşımın çok sayıda kişi tarafından yeniden paylaşıldığını anımsattı.

Şiddet eylemlerine karışan ve hapis cezası alan diğer aşırı sağcılar gibi bu kişinin de mahkum edilmesi gerektiğini savunan Begum, "Diğer insanlar yaptıkları şey yüzünden hapisteyken o kadın da hapiste olmalı. Onun da hapiste olması gerekiyor." ifadelerini kullandı.

Begum, sokaklardaki şiddet eylemlerine polisin müdahalede bulunmak için çalışmalar yürüttüğüne fakat bunun yetersiz olduğuna işaret ederek şunları söyledi:

"Hükümetin bu konuda hiçbir şey yapmamasına çok kızıyorum. Son 4-5 gündür evdeydik çünkü dışarı çıkmaya bile korkuyorduk. Benim de küçük çocuklarım var. Ne zaman küçük çocuklarımla dışarı çıksam daima korkuyorum. Bu bölgelerde sorun yok ama uzak yerlere gittiğimizde korkuyoruz. Gidemiyoruz. Evdeyiz ve küçük çocuklarımızı dışarı çıkarmaya korkuyoruz. Bu, böyle olmaz. Bu bizim için, hepimiz için, Müslümanlar için böyle olmamalı."

Begum, aşırı sağın şiddet eylemlerinin ardından İngiltere'de doğup büyüyen Müslümanlar arasında korkunun hakim olduğunu dile getirerek "Ben burada doğdum, biz burada doğduk. Tüm bu olanlar yüzünden insanlar artık bu ülkede yaşamaya bile korkuyor." değerlendirmesini yaptı.

Özellikle tesettürlü kadınların dışarıda bulundukları vakitlerde korku hissettiklerini aktaran Begum, "Tesettürlü bir kadın olarak, bir peçeli kadın olarak, burkalı bir kadın olarak ve bunun gibi şeyler giyerek sokaklarda yürümek çok ama çok korkutucu." dedi.

Begum, bu süreçte bazı tesettürlü kadınların evlerinde kalmayı, dışarı çıkmamayı tercih ettiğine dikkati çekerek "İhtiyaçlarını eve teslimatlı olacak şekilde yaptırıyorlar. Çocuklarla dışarı çıkamadıklarında eve teslimat yaptırıyorlar." diye konuştu.

"Dışarı çıkmadan önce iki kez düşünmez zorunda kalıyorum"

Pakistan asıllı İngiliz vatandaşı Zaib de şiddet eylemleri sırasında babasının vefatı dolayısıyla Pakistan'da bulunduğunu, olayların ardından arkadaşları ve komşularının kendisini telefonla arayarak yaşadıkları korkuyu anlattıklarını aktardı.

Zaib, "Müslüman arkadaşlarım, komşularım görüşlerini benimle paylaştıklarında korkuyorlardı. Uzakta olduğum için beni telefonla arayıp anlattılar. Beni aramaları bile bunun gerçekten şoke edici bir durum olduğu anlamına geliyor. Dışarı çıkmaya çok korktuklarını benimle paylaştılar.” ifadelerini kullandı.

Özellikle farklı etnik gruplardan insanların yaşadığı ve çok sayıda tren istasyonunun bulunduğu Walthamstow Center'da meydana gelen olayları dinledikten sonra kendisinin de çok korktuğunu belirten Zaib, duydukları karşısında şoke olduğunu vurguladı.

Zaib, "Özellikle de Müslüman olduğunuzu, başörtülü olduğunuzu ve saldırıya uğrayabileceğinizi bildiğinizde tek başınıza seyahat etmeye cesaret edemiyorsunuz. Yani durup dururken herkes size saldırabilir." dedi.

İngiliz hükümetinin toplum içerisindeki barışı ve huzuru sağlamak için birtakım adımlar attığını aktaran Zaib, özellikle de başkent Londra'da acil adımların atılması gerektiğinin altını çizdi.

Müslümanların bu tür olayların önüne geçmek için şahsi adımlar atamayacağını fakat hükümetin sorumlulukları olduğunu söyleyen Zaib, şöyle devam etti:

"Hala hükümetten umutluyuz çünkü Londra genellikle yaşamak için gerçekten ideal bir yer olarak görülüyor ve son 12 yıldır, şahsen böyle bir durumla hiç karşılaşmadım ama şu an burada şoke edici bir durum var. Bu şiddet olaylarından sonra gerçekten korkuyorum çünkü dışarı çıkmadan önce, evimden dışarı adım atmadan önce iki kere düşünmek zorunda kalıyorum. Sanırım burada bulunduğum son 12 yılda hissettiğim gibi artık hissetmiyorum."

"Masumların hayatını toplumumuz arasında nefret uyandırmak için kullandılar"

Londra'da yaşayan genç Hammad da aşırı sağın şiddet eylemlerinin öfkeli ve nefret dolu insanlardan kaynaklandığı görüşünü paylaştı.

Southporth'ta 3 çocuğun öldürüldüğü bıçaklı saldırının failinin Müslüman olmadığının ortaya çıkmasına rağmen şiddet eylemlerinde Müslümanların hedef alındığını belirten Hammad, şunları kaydetti:

"Bunu öğrenmelerine rağmen bu masum hayatları sadece amaçlarını ve nefretlerini bastırmak için bahane olarak kullanıyorlar. Bu da gösteriyor ki masum hayatlar gerçekten umurlarında mı, yoksa bunu sadece şiddete neden olmak ve toplumumuzda nefret uyandırmak için mi kullanmak istiyorlar? Eğer bu masum hayatları ve genç masum hayatları önemsiyorlarsa, o zaman küresel ölçekte bakın, en çok genç masum hayatlar nereye gidiyor? Son zamanlarda Filistin'de. Eğer bu ülkede öldürülen üç kişinin masum hayatlarını gerçekten önemsiyorlarsa evet öfkelenmeleri gerekir. Peki ya aynı öfke Filistin'deki binlerce masum çocuğun hayatı için de geçerli mi?"

Kaynak: AA

 

İslam ve İhsan

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.