Kehf Suresi 22. Ayet Meali, Arapça Yazılışı, Anlamı ve Tefsiri
Kehf Suresi 22. ayeti ne anlatıyor? Kehf Suresi 22. ayetinin meali, Arapçası, anlamı ve tefsiri...
Kehf Suresi 22. Ayetinin Arapçası:
سَيَقُولُونَ ثَلٰثَةٌ رَابِعُهُمْ كَلْبُهُمْۚ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْمًا بِالْغَيْبِۚ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْۜ قُلْ رَبّ۪ٓي اَعْلَمُ بِعِدَّتِهِمْ مَا يَعْلَمُهُمْ اِلَّا قَل۪يلٌ۠ فَلَا تُمَارِ ف۪يهِمْ اِلَّا مِرَٓاءً ظَاهِرًۖا وَلَا تَسْتَفْتِ ف۪يهِمْ مِنْهُمْ اَحَدًا۟
Kehf Suresi 22. Ayetinin Meali (Anlamı):
İnsanlar, bu kıssanın verdiği dersler üzerinde düşünecek yerde: “Onlar üç kişidir, dördüncüleri köpekleridir” diyecekler. “Beş kişidir, altıncıları köpekleridir” diyecekler. Bunların yaptıkları gaybı taşlamaktan ibarettir. Bir grup da: “Onlar yedi kişidir, sekizincileri köpekleridir” diyecekler. De ki: “Rabbim onların sayısını daha iyi bilir. Zâten onlar hakkında doğru bilgi sahibi olan çok az insan vardır.” O halde onlar hakkında Kur’an’da haber verilen açık delillerin dışında kimseyle tartışmaya girme ve onlarla ilgili olarak hiç kimseye bir şey sorma!
Kehf Suresi 22. Ayetinin Tefsiri:
Bu
safhada Ashâb-ı Kehf’in kaç kişi oldukları ile alakalı münâkaşalar ele alınır
ve Yüce Allah’ın bu husustaki emri beyân edilir. İşin hülâsası şudur: Bu
gençlerin sayıları hakkında tartışmaya girmenin hiçbir faydası yoktur.
Sayılarının üç, beş, yedi veya daha fazla olması farketmez. Onlara ait kesin
bilgileri en iyi Allah bilmektedir. Sayıları az olsa da çok olsa da onların
kıssasıyla hedeflenen netice ve çıkarılması istenen ibret dersi
gerçekleşmektedir.
O
gençler Allah’ın velî kullarından olduğu için, onların halini de ancak Allah’ın
seçkin kulları ve manevî hal bakımından onlara yakın kimseler bilebilir. Onlar
öyle bir ilâhî örtü ve gizlilik içinde bulunurlar ki o hâlin yabancısı olanlar
onlara muttali olamazlar. Zira Cenâb-ı Hak dostlarını yabancılardan gizler. Ancak
hakikat ehli olan çok az kimse onların durumlarını anlayabilir. Yabancılar,
yakın olanları bilemezler. Yakın olanların halleri de yine yakın olanlara
kapalı kalmaz. Hatta Allah dostları: “Sûfiler aynı ev halkı gibidir, başkası
onların arasına giremez” derler. Bu sebeple, onların hâlinden bigâne olanlara
onlardan sual etmek doğru olmaz. Unutmamalı ki, kalbi dostlarının muhabbetine
mahal olmayan kişinin lisânı onların zikrini ikrar edici olamaz. (bk. Kuşeyrî, Letâifü’l-işârât, II,
216)
Bu
âyette geçmişe ait gaybî hâdiseleri tartışmanın bir önemi olmadığı beyân
belirtildikten sonra, bu kez de, gelecek zamanın muhtevasında olan gayb
hakkında ileri geri konuşmak ve bu müddet zarfında meydana gelecek hâdiseler
hakkında şimdiden bir hüküm vermeye kalkışmak yasaklanmaktadır:
Kehf Suresi tefsiri için tıklayınız...
Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri
Kehf Suresi 22. ayetinin meal karşılaştırması ve diğer ayetler için tıklayınız...