Kehf Suresinin 7. Ayeti Ne Anlatıyor?
Kehf suresinin 7. ayetinde ne anlatılmak isteniyor? Yeryüzündeki her güzelliğin bir imtihan sebebi olduğunu bildiren âyet; Kehf suresinin 7. ayetinin Arapçası, meali ve tefsirini yazımızda okuyabilirsiniz...
Kehf Suresinin 7. ayetinde şöyle buyrulur:
Kehf Suresinin 7. Ayet Arapça:
اِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْاَرْضِ ز۪ينَةً لَهَا لِنَبْلُوَهُمْ اَيُّهُمْ اَحْسَنُ عَمَلًا
Kehf Suresinin 7. Ayet Meali:
Biz, kimlerin daha güzel amel edeceğini deneyelim diye yeryüzündeki her şeyi oranın süsü yaptık. (Kehf, 18/7)
YERYÜZÜNDEKİ HER GÜZELLİK BİR İMTİHAN SEBEBİDİR
Bilgi:
Yüce Allah bizi yaratmış, çevremizde su, hava, toprak gibi çeşitli nimetler bahşederek hayatımızı sürdürmemiz için uygun ortam sağlamıştır. O, bize oldukça çekici gelen mal ve evlat gibi dünyanın süsü sayılan başka nimetler de vermiştir. Ayrıca diğer canlılardan farklı olarak bize akıl, irade, sabır gibi özellikler vererek bizi yaratılmışların en şereflisi kılmıştır. Bütün bu verilen nimetler ve yalnızca insan olarak bize bahşedilen ek özellikler belirli bir amaca yöneliktir.
Mesaj:
- İnsan boşuna yaratılmamış ve yaratıldıktan sonra da başıboş bırakılmamıştır.
- Allah tarafından bize verilen bütün nimetlerin temel amacı imtihandır.
Kelime Dağarcığı:
Zînet: Süs; bir şeyi takıyla, elbiseyle veya şekil verme yoluyla güzelleştirmek.
Kaynak: Diyanet, Kur'an-ı Kerim'den Serlevha Ayetler
TEFSİR
Kehf Suresinin 7. Ayet Tefsiri:
- Şüphesiz biz, insanların amel bakımından hangisinin daha güzel olduğunu deneyip ortaya çıkaralım diye yeryüzünde bulunan her şeyi ona mahsus bir zînet ve imtihan için bir malzeme yaptık.
- Doğrusu biz, yeryüzünde bulunan her şeyi vakti gelince kupkuru bir toprak hâline getirmekteyiz.
Allah Teâlâ hayatı ve ölümü insanların amel bakımından hangisinin daha iyi olduğunu belirlemek için yarattığı gibi (bk. Mülk 67/2), dünya üzerinde bulunan canlı cansız her türlü varlığı da birer imtihan malzemesi ve sorusu olarak var etmiştir. Oradaki sayısız nimetleri; malı, mülkü, evlat ve serveti dünyanın bir zineti olarak yaratıp çekici kılmıştır. Buna mukâbil insanları da iyiyi kötüden ayırabilecek, yaptıklarından sorumlu olacak akıl, irade ve diğer melekelerle donatmıştır. Bunların hepsinin yaratılış maksadı imtihan sırrıdır. Yoksa hâşâ Yüce Allah bunları bir oyun ve eğlence olsun diye yaratmamıştır. Nitekim âyet-i kerîmelerde buyrulur:
“Biz göğü, yeri ve aralarında bulunan şeyleri oyun ve eğlence olsun diye yaratmadık. Eğer biz eğlence edinmek isteseydik, bunların hiçbirini yaratmadan, onu kendi katımızda edinirdik. Fakat biz böyle bir şey yapmayız.” (Enbiyâ 21/16-17)
“Biz gökleri, yeri ve ikisi arasındakileri oyun ve eğlence olsun diye yaratmadık. Biz onları gerçek bir sebep ve hikmete bağlı olarak yarattık. Ne var ki insanların çoğu bunu bilmez.” (Duhân 44/38-39)
O halde fırsat eldeyken bu nimetleri Allah Teâlâ’ya kulluk yapıp O’na yakınlaşmak yolunda kullanmak gerekmektedir. Değilse Cenâb-ı Hak, dünya üzerindeki bütün nimetleri ve varlıkları vakti gelince yok etmekte, kurumuş toprak haline getirmektedir. Bu yok oluş ve toprak haline geliş her an durmadan devam etmektedir. An be an canlılar ölmekte; insanların, hayvanların ve bitkilerin bedenleri toprağa karışıp toprak olmaktadır. Evler, saraylar, hanlar, hamamlar, milletler, devletler, kültürler ve medeniyetler için de aynı ilâhî kanun hükmünü icrâ etmektedir. Kıyamette ise bu durum son olarak, en muhtevalı ve her şeyi kuşatacak şekilde vuku bulacak, ardından yepyeni bir hayat başlayacaktır. Dolayısıyla dünyada dâimî hiçbir şey yoktur; her şey fanîdir. Yalnız Allah bâkîdir. Âyet-i kerîmede buyrulur:
“Yeryüzünde bulunan herkes fanîdir. Yalnız sonsuz büyüklük ve ikram sahibi Rabbinin zâtı bâki kalacaktır.” (Rahmân 55/26-27)
İşte insanın üzerinde durması ve düşünmesi gereken asıl mes’ele budur.
Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri, kuranvemeali.com