Muhafazakâr Tesettür Moda Olgusu Nasıl Ortaya Çıktı?

Tesettür modası nasıl ortaya çıktı? Muhafazakâr moda akımının neresindeyiz? “Moda” adı altında İslâm dünyasında muhafazakâr tesettür moda olgusu nasıl değişti?

Bir abanın hikâyesiyle başladı her şey… Ona verilen değer, örttüğü uzuvlar ve giyen kişinin unvanı kadardı.

Hükümdarın sırtında kaftan, soluk benizli bir dervişte cübbe, köylüde şalvar, şehirlisinde entariydi.

İhtiyaç sahibinin sırtındaki sabır, varlıklının sahip olduğuysa sevinç ve şükür kaynağıydı.

İnsanı yazın sıcağından, kışın soğuğundan koruyacak olan; kimi zaman bir keçe, kimi zaman da bir ipek parçasıydı o…

Yüzyıllar boyu bundan öteye geçebilmeyi bir türlü başaramayan kumaş parçaları, tevâzu ile dizildiği raflardan indirilip çeşitli kreasyonlarda, defilelerde ve kombin adı verilen eşleştirmelerde zikredilir oldu.

Mal ve makam sahibinin bile birkaç gardıroptan öteye geçirmediği kıyafet; zaman sonra odalarla anılmaya başlandı. Kıyafet odaları, apartmanlardaki yerini bir bir alırken geriye sadece odanın bünyesinde bulunan rafları doldurmak kaldı.

Tabi, bunun için de gezilmeyi bekleyen nice mağaza ve muhafazakâr tesettür sitelerini dolanabilmek için fedâ edilebilecek uzunca saatler vardı.

İpek böceğinin sabırla ördüğü iplik, topraktan bütün mütevâziliği ile boy gösteren keten ve pamuk; artık alışverişin ve sözüm ona “ihtiyaç” adı altında ortaya çıkan tüketim çılgınlığının kurbanı oldular.

Oysa huzur sadelikteydi ve bunun delili olarak da Peygamber Efendimiz’in “Sâdelik îmandandır.” (Ebû Dâvûd, Tereccül, 1) hadîs-i şerîfi yetmeliydi. Fakat yetmedi, yetemedi.

Birbirinden alımlı, janjanlı kıyafetler vitrinleri süslerken unutulan ilk şey, sadelik oldu. Bizler kendimizi, aldığımız her gereksiz parçanın israf kabîlinden olan kısmını, verdiğimiz zekâtların ya da eski olanı elden çıkarmanın temizlediğine inandırırken; sömürerek almaya alışmış olan düzen, bütün hızıyla çarklarını döndürmeye devam etti.

Zaman sonra bu çarkın dişlileri muhafazakâr kesime kadar ulaşıp “muhafaza” kısmını eleyip “kâr” kısmına odaklandı.

MUHAFAZAKÂR TESETTÜR MODASI

Ve ortaya çıkan yeni akımın adı, “Muhafazakâr Tesettür Modası” oldu.

Önce “Müslüman hanım da en az diğerleri kadar şık olabilmeli!” anlayışıyla yola çıkıldı ve hem tesettüre uygun, hem de zarif olan, gerçekten güzel kıyafetler sunulmaya başlandı. Zihniyetin buraya kadar olan kısmında hiçbir sıkıntı yoktu. Zira ilk kreasyonlarda dikkat edilen en büyük unsur, kıyafetlerin hatları belli etmemesiydi ve pazarlama stratejisinin ilk adımı bu şekilde tamamlanmıştı.

Sonra dünya, “Yeni Dünya Düzeni” denen mefhumla tepetaklak olmaya başladı ve bizler kendimizi ekran başında hiç yorulmadan, yerimizden bile kıpırdamadan gardıroplarımızı yenilerken bulduk.

“Almak İstedikleriniz Bir Tık Uzağınızda!” mottosuyla hareket eden sistemin yeni adımı, yavaş yavaş başarıyla işlemeye devam etti. Bunun bize hitap eden kısmınaysa “tesettür modası” dendi.

“Moda” denen şey, insanlara dayatılan ve toplum hayatına giren geçici bir yenilikti. Bu yenilik ne kadar zorlansa da bizlerin üzerinde oldukça iğreti durdu. Çünkü güzel dînimiz, kadının kıyafetinde sadeliği, örtücülüğü, dikkat çekmemeyi emrederken; kapitalist sistem birbirinden gösterişli, hatları belli edebilen, albenili ürünler ortaya koyuyordu.

Sadelik güneşinin karşısında, gösteriş anlayışı çok sakîl durdu.

Yine Rabbimiz israfı yasaklarken, diğer taraf tükettikçe mutlu olunacağına inandırmaya çalışıyordu. İşte tam da bu sebeple muhafazakâr moda, pek çok açıdan İslâm ile tezat teşkil ediyordu.

Fakat denildiği gibi, bu daha ilk prova ve ilk adımdı. İnsanlar almaya, daha çok almaya, daha da çok almaya başladığı anda, bundan rahatsızlık duyan kalpleri şeytan, “Eskisini verdikten sonra özgürsün!” anlayışıyla yatıştırmayı başardı.

Belki de kendi üzerimize aldığımızın aynısını din kardeşimize de alabilseydik; ona alırken de tıpkı kendimize gösterdiğimiz gibi marka ve kalite hassasiyetini gösterebilseydik; aslolanın eskiyi değil, yeni olanı vermek olduğunu hayatımıza geçirebilseydik, bizim üzerimizde oynanan bu oyunu görebilecek ve israfı hayatımızın merkezine oturtmaya çalışan zihniyete karşı dimdik durabilecektik.

Ama biz kadındık ve zaaflarımız vardı, nefsimizin çok iyi bildiği zaaflardı bunlar...

Bu zaaf, kimi zaman “kına gecesi” adı altında yapılan merasimlerde, bir gece için ardı ardına değiştirilen kıyafetlere milyonlarca lira ödeyerek, kimi zamansa her mecliste farklı farklı görünme arzusuyla kendini gösterdi.

Oysa giydiği gelinliği bile hesap ederek alan, belki de eşin-dostun gelinliğiyle düğünler yapan bir neslin evlâtlarıydık biz... Bayramda alınanı uyurken dahî yanımızdan ayırmaya kıyamayıp, yatağımızın altında bekletecek kadar alınanın kıymetini bilen evlâtlardık.

Değerliydi çünkü o. Sadece bir kumaş parçası değildi. Kurduğumuz düşlerin elbiseye dönüşmüş hâliydi. İşte bu sebepten, tam da bu sebepten çok mutluyduk, hepsinden öte huzurluyduk.

Tıpkı şu hikâyedeki çoban gibi:

Zamanın birinde hükümdarın kızı hastalanır. Hekimler tedavi için uğraşır, fakat hiçbiri kızın derdine devâ bulamaz. Çaresiz kalan hükümdar, devrin hikmet ehli zâtını huzuruna çağırır. Ona kızının derdine devâ bulup bulamayacağını sorar. O hakîm:

“-Hükümdarım! Hiçbir derdi olmayan birini bulacaksınız ve onun gömleğini kızınıza giydireceksiniz.” der.

Hükümdar, hemen ferman verir ve bütün ülke aranır. Maalesef dertsiz hiç kimse bulanamaz. Bir müddet sonra hükümdarın elçileri dağda bir çobana rast gelirler. Uzunca bir araştırmadan, sorgu sualden sonra onun hiçbir derdinin olmadığını öğrenirler ve gömleğini isterler.

Bizim dertsiz çobansa şu cevabı verir:

“-Hükümdarımıza söyleyin, benim gömleğim hiç olmamıştır.”

Bu kıssadan bize düşen hisse:

“Derdi olanın gömleği çok, olmayanınsa zaten yok...”

Belki de derdi, gömleği olmadığı için yok...

Bize dayatılan tüketim çılgınlığına kapılmadan, huzurlu bir ömür yaşamamız duâsı ile…

Kaynak: Dilek Savaş, Şebnem Dergisi, Sayı: 196

İslam ve İhsan

ALLAH NEDEN ÖRTÜNMEYİ EMRETTİ?

Allah Neden Örtünmeyi Emretti?

NEDEN TESETTÜRE GİRMELİYİM?

Neden Tesettüre Girmeliyim?

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.