Nalın ve Ayakkabı Üzerine Mesh Etmek ile İlgili Hadis

HADİSLER

Abdest alırken nalın ve ayakkabı üzerine mesh etmek ile ilgili hadis...

Abbâd dedi ki: Bana Evs bin ebi Evs es-Sakafi radıyallahu anh şöyle haber verdi:

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem abdest aldı, nalınları ve ayakları üzerine mesh etti. Abbâd dedi ki: Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’i gördüm, bir kavmin bacalarla birbirine bağlı kuyularına geldi. (Mizae; abdest alacak kabı kast ediyor) Müsedded rivâyetinde birbirine bağlı kuyuları ve su kabını zikr etmedi. Sonra Müsedded ve Ubâd ittifak ettiler. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem abdest aldı, nalınları ve ayakları üzerine mesh etti dediler. (Ebû Dâvûd, Taharet, 62/160)

Hadisin Açıklaması

Kizama: Birbirine bacalarla bağlı kuyular demektir. Birçok kuyu bacalarla birbirine bağlanır. En son kuyudan akarak toprak üzerine çıkar.

Mizae: Abdest almak için kullanılan içinde abdest suyu bulunan kab demektir.

Abbâd, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’i bir kavmin kuyularına geldiğini gördüm derken abdest almaya yarayan su kabları, su ibriklerine geldiğini kast etmiştir.

Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in nalınları ve ayağına mesh ettiği konusuna gelince burada ayaklarını yıkadı, sonra kurulamak için ayağını eli ile sıvadı. Nalınlarını eli ile sıvadı, şeklinde manâ verilebilir.

Veya önce Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem böyle yapmıştı, sonra ayaklarını yıkadı ve (vay kuru kalan ökçelerin ateşten haline) hadis-i şerifi ile ayaklara ve nalınlara mesh hükmü neshedilmiş oldu. Dört mezhebe göre nalın ve çıplak ayağa mesh caiz değildir. (Bezlül Mechüd c. 2, s. 40)

Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları