Neml Suresi 63. Ayet Meali, Arapça Yazılışı, Anlamı ve Tefsiri
Neml Suresi 63. ayeti ne anlatıyor? Neml Suresi 63. ayetinin meali, Arapçası, anlamı ve tefsiri...
Neml Suresi 63. Ayetinin Arapçası:
اَمَّنْ يَهْد۪يكُمْ ف۪ي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَنْ يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْرًا بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِه۪ۜ ءَاِلٰهٌ مَعَ اللّٰهِۜ تَعَالَى اللّٰهُ عَمَّا يُشْرِكُونَۜ
Neml Suresi 63. Ayetinin Meali (Anlamı):
Onlar mı hayırlı yoksa karanın ve denizin kat kat karanlıkları içinde size yol gösteren ve rahmetinin önünde rüzgârları müjdeci olarak gönderen mi? Allah ile beraber başka bir ilâh daha olur mu hiç? Allah, onların ortak koştukları şeylerden çok yücedir!
Neml Suresi 63. Ayetinin Tefsiri:
Buna
göre:
›
Allah, el açıp kendine yalvaran darda kalmış kullarının imdâdına
yetişir, dualarına icâbet eder ve sıkıntılarını giderir.
اَلْمُضْطَرُّ (muztar), zaruret ve çaresizlik içinde
kalmış, bunalmış, hiçbir güç ve tâkati olmayan kimsedir. Allah Teâlâ’nın, ancak
dilediği kullarının duasına icâbet etme ve sıkıntılarını defetme muhtariyeti
olmakla birlikte (bk. En‘âm 6/41), burada çoğunlukla çâresizlik hâlinde duanın
kabul olunacağına bir işaret, hatta müjde vardır. Çünkü çâresizlik anlarında ihlas
ortaya çıkar, kul tüm fâni varlıklardan gönlünü koparıp Rabbine bağlar,
imansızlar imana gelir, böylece ilâhî rahmet ve inâyet nâzil olur.
Resûlullah
(s.a.s.) bunalmış, çâresiz kimsenin duası hakkında şu izahı yapar:
“Allahım!
Ben senin rahmetini ümit ederim. Bunun için bir göz açıp kırpacak kadar bir
müddet dahi beni nefsimin eline bırakma! Bütün işlerimi sen ıslah eyle. Senden
başka hiçbir ilâh yoktur.” (Ahmed b. Hanbel, Müsned, V, 42)
Efendimiz
(s.a.s.) şöyle buyurur:
“Üç
dua vardır ki, bunların mutlaka kabul olunacağında hiçbir şüphe yoktur:
Mazlumun duası, yolcunun duası ve babanın evladına duası.” (Tirmizî,
Birr 7/1905)
›
Peyderpey gelip geçen önceki nesillerin yerine bizi halef yapan,
burada bize yaşama imkânı veren, lütfettiği akıl, irade ve ilim kuvvetiyle bizi
yeryüzünün hâkimleri yapan da, yapacak olan da Allah’tır.
Bu
da çok büyük bir lütf-i ilâhîdir. Dolayısıyla bu cümle, müminlere daha henüz
İslâm’ın başlangıcında iken gelecekte İslâmî hâkimiyetin gerçekleşeceğini vaat
eden büyük bir müjdeyi ihtiva eder. Sûrenin başındaki “Bu Kur’an, mü’minlere
doğru yolu gösteren bir rehber ve büyük bir müjdedir” (Neml 27/2) tebşirâtı
ile, Hz. Dâvûd ve Hz. Süleyman’ın hükümdarlık kıssasının burada zikredilmesi de
bu mânaya ışık tutmaktadır. Hem ferdi hem de toplumu alakadâr eden bu
gerçekleri düşünüp ders alan kişi, Allah’ın ulûhiyet ve rubûbiyette tek
olduğunu anlayacaktır.
›
Bize kara ve denizin karanlıklarında yol gösteren, bir kısım
kulları için ilâhî bir rahmet tecellisi olan yağmurun öncesinde müjdeci olarak
rüzgârları gönderen de Allah’tır.
Bunlar
da birer büyük nimettir. Bu âyet-i kerîmede kara ve deniz yolculukları
sâyesinde gerçekleştirilecek cihâdla İslâm fetihlerinin ilerleyeceği haber
verilmektedir. Bunları lütfeden ve bundan böyle de lütfedecek olan Allah, bütün
ortaklardan yücedir.
›
Son olarak Allah’ın varlık ve birliğini gözler önüne serip
gönülleri âhirete yönlendiren hem afâkî hem de enfüsî bir delile yer verilir.
Tüm varlığı başlangıçta yoktan yaratan Allah olduğu gibi, onların yaratılışını
belki milyonlarca hatta milyarlarca yıldır kesintisiz devam ettirmektedir.
Kıyamette ise gökleri, yeri ve içindekileri büyük bir inkılapla altüst edip
yeni bir düzenleme ile bir kez daha yaratacaktır. Dünya hayatından sonra âhiret
hayatını gerçekleştirecektir.
›
Bu afâkî delilden sonra tekrar enfüsî bir delile geçilerek, bizi
hem gök hem de yer cihetinden rızıklandıranın Allah olduğu haber verilmektedir.
O
halde Allah ile beraber başka bir ilâhın olması nasıl tasavvur edilebilir?
Çünkü O’nunla birlikte bir ilâh daha olsaydı, ilk defa yaratma başlayamazdı.
İki denk kudret bir birine mani olur, aralarında çatışma çıkardı. Biri galip
gelse, mağlub olan ilâh olamaz, gelmese hiçbiri ilâh olamaz ve bir şey
yaratılmazdı. Neticede şu görülen yaratılış nizamı bulunamaz, bizler de yerden
ve gökten rızıklanamazdık. Demek ki, bu yaratılışı ta başından planlayan,
yapan, kullarını gökten ve yerden maddî ve manevî sayısız rızıklarla
rızıklandıran ve sonra onları öldükten sonra tekrar diriltip hesaba çekecek
olan Allah Teâlâ’dan başka tapılacak hiçbir şey yoktur. Bu hakikate karşı ileri
sürülebilecek doğru bir delil bulmak da mümkün değildir.
Yüce
Rabbimize ait önemli sıfatlardan biri de, hiçbir yaratığın bilmesinin mümkün
olmadığı gaybı yani bizim duyularımızın algı alanı dışında kalan şeyleri
yalnızca O’nun biliyor olmasıdır:
Neml Suresi tefsiri için tıklayınız...
Kaynak: Ömer Çelik Tefsiri
Neml Suresi 63. ayetinin meal karşılaştırması ve diğer ayetler için tıklayınız...
YORUMLAR