Sarık Üzerine Mesh Etmek ile İlgili Hadisler
Abdestte sarık üzerine mesh etmek ile ilgili hadisler…
Sevban radıyallahu anh der ki:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem (Bir yere) bir müfreze göndermişti. Onları soğuk çarptı. Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem geldiklerinde onlara sargılar ve mestler üzerine mesh etmelerini emir buyurdu. (Ebû Dâvûd, Taharet, 57/146)
Hadisin Açıklaması
Asaib: İsabenin çoğuludur. Başa sarılan sargı, dolak manasınadır. Burada sarık manasında kullanılmıştır.
Bu hadis-i şerif sarığın üstüne mesih edilebilir diyenlerin delilidir. Şâfiî, Mâliki ve Süfyan-i Sevrî hazretlerine göre el sarıkla beraber kısmen başa da dokunarak mesh edilirse caiz olur. Yalnız sarık üzerine mesh caiz değildir.
Rasûl-i Ekrem sallallahu aleyhi ve sellem Efendimiz’in müfrezeden soğuğa çarpılmış olarak dönenlere sarığa mesh etmelerini emir etmesi onların rahatsız olmamaları içindir. Rasûl-i Ekrem Efendimizin sarık üzerine mesh ettiği rivâyeti de vardır. Fakat o rivâyet sarığa mesh ederken başının ön kısmına eli dokunuyordu, diye izah ediliyor.
Ahmed bin Hanbel hazretleri sarık üzerine meshin caiz olduğunu söylüyor. Başın tamamında yara bulunmak gibi bir zaruret olmadıkça sarık üzerine yapılacak mesh kâfi gelmez. (Menhel c. 2, s. 99)
*
Enes bin Mâlik radıyallahu anh’dan rivâyet edildiğine göre:
Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem’i abdest alırken gördüm. Başında Katar’da yapılmış (veya kendisinde nakış olan) bir sarık vardı. Elini sarığın altına sokup başının ön kısmını mesih etti ve sarığı çıkarmadı. (Ebû Dâvûd, Taharet, 57/147)
Hadisin Açıklaması
Katar: Bahreyn’de bir yerin adıdır. Bir de üzerinde kırmızı benekler, nakışlar bulunan kumaş demektir.
Bu hadis-i şerif, sarığı baştan çıkarmadan eli altına sokup başı mesih etmenin caiz olduğuna delildir.
Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları