Şu İki Şeyi Asla Yapma

Kuran'ı Kerim Müslümanları hangi konuda uyarıyor? Kesinle yaklaşılmaması gereken iki şey nedir?

Mâlum olduğu üzere, Kur’ân-ı Kerim sâlih amelleri teşvik ederken “açık”, “net” ve “tâvizsiz” bir üslupla “Yapın!” diye emreder. Yine her türlü kötülüğü yasaklarken de aynı üslupla “Yapmayın!” diye kesin sınırlar koyar. Ancak özellikle iki konunun ehemmiyetine binâen “Yaklaşmayın!” diyerek, bu haram sınırına yan gözle bile bakılmasına müsaade etmez. Bunlardan biri; ferdi, âileyi ve toplumu perişan eden “zinâ”dır.[1] Diğeri de gözyaşı kurumamış olan yetimin “malı”dır.[2]

Yetim, mâlum olduğu üzere, babası ölmüş çocuklara denir. Arapça’da yetim, “yalnız, tek başına” demektir. Bir âile ve özellikle çocuklar için baba, evin direğidir. O kaybolunca, ev yıkılır, hanım ve çocuklar ortada, sahipsiz kalır. Bu yüzden yetimler mahzundur, derdini dinleyecek, yükünü hafifletecek, hayatın ve insanların darbelerine karşı onları koruyacak en büyük himaye ve desteklerini kaybetmişlerdir. Bu derin hüzün, bir-iki gün değil, bütün bir ömür boyunca sürer. Onlar toplumun en hassas, en kırılgan tabakasını teşkil eder.

İslâm Dîni, toplumun güçlü kesimlerini, zayıf halkaları ile kenetlemiş; onlardan yekpâre bir bina inşa etmeye çalışmıştır. Bu yüzden câhiliye toplumlarının maddî bir menfaatleri olmadığı için hor gördükleri; kadınlar, çocuklar, yaşlılar, fakirler, hastalar, kimsesizler İslâm toplumunda el üstünde tutulmuş, hatırlı bir misafir gibi baş köşeye konulmuştur.

ZİNA VE YETİM MALINA YAKLAŞMAYIN!

Eşsiz bir mûcize, insanın takatini aşan bir belağat ve edebiyat âbidesi olan Kur’ân-ı Kerîm, gerek muhteva ve gerekse o muhtevayı işleme açısından da kullandığı kelimeler ve üslup açısından pek çok fazilet ve dil zenginliğine sahiptir. Bu ifade ve üslup, işlenen konunun ehemmiyet ve nezaketine göre, farklılıklar gösterir. İşte Kur’ân-ı Kerîm’in üzerinde hassasiyetle durduğu birçok konu arasında, yetimlerin apayrı bir yeri vardır. Şöyle ki:

Mâlum olduğu üzere, Kur’ân-ı Kerim sâlih amelleri teşvik ederken “açık”, “net” ve “tâvizsiz” bir üslupla “Yapın!” diye emreder. Yine her türlü kötülüğü yasaklarken de aynı üslupla “Yapmayın!” diye kesin sınırlar koyar. Ancak özellikle iki konunun ehemmiyetine binâen “Yaklaşmayın!” diyerek, bu haram sınırına yan gözle bile bakılmasına müsaade etmez. Bunlardan biri; ferdi, âileyi ve toplumu perişan eden “zinâ”dır.[1] Diğeri de gözyaşı kurumamış olan yetimin “malı”dır.[2]

Gerçekten yetim, toplumun en alt tabakası sayılabilecek derecede maddî imkânlardan mahrum, sahipsiz ve kimsesizdir. Pek çok hakları olsa da, yine sahip olduğu büyük bir serveti bulunsa da hakkını gözeten olmadığı için “gözü dönmüş” kimseler, bu yetimin malına konmak için ellerinden geleni ardına koymazlar.

Bir imtihan sırrı ile, Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem- dünyaya yetim olarak gelmiştir. O, bu hususiyetiyle hayatı boyunca kimsesizlerin kimsesi olmuş, nerede ağlayan bir göz görse, onun feryat ve hüznünü dindirmek için gayret göstermiştir. Peygamber Efendimizin gönül rikkati, hayatı boyunca bitmek bilmeyen hüznü; bir yönüyle yetimliği ve öksüzlüğü ile de irtibatlıdır.

Rabbimiz, O’nun insanlığın en alt tabakasından en üst tabakasına yani, yetimlikten nübüvvet ve devlet başkanlığına kadar bütün sınıflardan insana örnek olmasını murad etmiş; bu sebeple O’nu her bir mevkîyle alâkalı pek çok imtihandan geçirmiştir.

O, Abdullah’ın yetimidir. Buna rağmen ahlâkıyla, edebiyle, kulluk, tevâzu, şefkat ve merhametiyle insanlığa nümûne olmuştur. Çünkü O, ilâhî muhafaza ve terbiye ile yetiştirilmiştir.

O, hayatı boyunca mâtemlerin civarında, yetim ve dulların yanında yer almıştır. Maddî olarak en kudretli bulunduğu zamanlarda bile, yetimleri sahiplenmiş, onları sofrasına, hânesine misafir etmiş, ashâbını yetimlere sahip çıkmak hususunda teşvik etmiştir.

Onun yetimlerle münasebetlerini ortaya koyan yüzlerce hâdise vardır. Bilhassa savaşlar sebebiyle babalarını kaybeden çocuklara, âilelere sahip çıkmış; onların ağlayan yüzlerini güldürmenin gayreti içinde olmuştur. Bunlardan birkaçını hatırlayacak olursak…

Beşir bin Akrâ, Uhud savaşında babasını kaybetmiş bir yetimdi. O, Peygamber Efendimiz ile ilgili hâtırasını şöyle anlatır:

Bir bayram günüdür. Bütün çocuklar, bayram sebebiyle şen şakrak bir şekildedir. Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem- bayram namazından çıkmış, evine dönerken çocukların kendi aralarında oynadığını, fakat bir tanesinin kenarda durarak mahzun bir şekilde oturduğunu görür. Ona yaklaşır ve sorar:

“-Yavrum, neyin var, niçin böyle üzgün duruyorsun? Arkadaşlarınla niçin oynamıyorsun?”

Beşir, başından geçenleri anlatır. Babasının şehit olduğunu, annesinin de başkasıyla evlendiğini söyler. Onunla ilgilenecek, bu bayramda yüzünü güldürecek kimsesi yoktur.

Rasûl-i Ekrem Efendimiz, onun duygularını derinden hisseder ve bir-iki cümleyle çocuğun gönlünde taht kurar:

“-Neden ağlıyorsun? Benim baban, Âişe’nin annen, Fâtıma’nın kardeşin olmasını istemez misin?” Çocuk, heyecanla:

“-Nasıl râzı olmam, yâ Rasûlallah?”

Çocuk sevincinden uçacak gibidir. Peygamber Efendimiz, o yetimi hânesine götürür, yedirir, içirir. Ona bayramlık kıyafetler verir. Biraz önce dünyaya küsmüş bir şekilde oturan çocuk, artık kabına sığmaz bir hâle gelmiştir.[3]

Arkadaşları Beşir’in hâlindeki değişikliği görünce etrafına toplanırlar. Merakla sordular:

“-Sen daha önce ağlayıp duruyordun. Şimdi nasıl bir anda bu hâle geldin?”

Beşir cevap verir:

“-Açtım, doydum; çıplaktım, giyindim; yetimdim, Rasûlullah babam, Âişe annem oldu.”

Bunun üzerine diğer çocuklar, Beşir’e gıpta ederek şöyle dediler:

“-Ne olaydı, keşke bizim de babalarımız Uhud’da şehit olsaydı da, biz de öyle bahtiyar bir babaya kavuşmuş olsaydık.”

Peygamberimizin vefatına kadar Beşir bin Akrâ, onun yanında kaldı. Peygamberimiz ebedî âleme göçtükten sonra Beşir için asıl yetimlik başlamış oldu. Şöyle ağlıyordu:

“-İşte şimdi yetim kaldım, işte şimdi garip oldum.”

Yetimin sadece başını okşamak bile çok büyük bir sevap ve Cennet müjdesidir. Peygamber Efendimiz -sallâllâhu aleyhi ve sellem- yetimler hakkında:

“Ben ve yetime kol-kanat geren kimse, cennette böyle (yan yana) olacağız.” buyurmuş ve aralarını hafifçe açarak işaret parmağıyla orta parmağını göstermiştir. (Buhârî, Talak, 25)

Başka bir hadîs-i şerifte de:

“Müslümanlar(ın evleri) arasında en hayırlı ev, içinde kendisine iyi davranılan bir yetimin bulunduğu evdir. Müslümanlar arasında en kötü ev ise, içinde kendisine kötü davranılan bir yetimin bulunduğu evdir.” buyrulmuştur. (İbn-i Mâce, Edeb, 6)

Maalesef insanların birbirini öldürmeye doyamadığı bir yüzyılda yaşıyoruz. Artık savaşların bin-iki bin kişi ile yapılmıyor. Milyonlarca insan, bir anda ölüyor, sakat veya kimsesiz kalıyor. Evsiz-barksız, aç, biilaç insanların sayısı, on milyonları geçiyor. Böyle insanlığın yüz karası bir dönemde elbette savaşların en acı faturası, çocuklara ve kadınlara kesiliyor. Bugün “çağdaş” dünyanın “insanlık ve demokrasi uğruna” (!) başlattıkları savaşlar yüzünden milyonlarca çocuk, kadın ve yaşlı sefil bir hâlde…

Silahların, mermilerin gölgesinde annesiz, babasız kalan binlerce yetim için bir taraftan da yardım faaliyetleri yapan devletler de aynı devletler. Bir taraftan öldürme, yok etme ve savaş diğer taraftan güya yardım ve insanlık! Timsah gözyaşı mı demek lâzım, buradan bile kendi vicdanını tatmin ve menfaat devşirmek mi, ifade etmek zor…

Bugün müslümanlar, insanlığın vicdanı olmalı.. Dünyanın bütün yetimlerine ulaşıp onların gözyaşını silmek hepimizin borcu… Her ne kadar savaşı biz başlatmasak da, her ne kadar savaşa engel olacak gücümüz bulunmasa da, Hazret-i Muhammed Mustafa’nın merhamet ve şefkat pınarından nasiplenen müslümanlar olarak, insanlığın ve yetimlerin göz yaşını silmek, yüzünü güldürmek boynumuzun borcu… Bilhassa ümmetin yetimlerini feryat ve çığlıklarına kulaklarımızı tıkamamalıyız. Yoksa âhirette, Nebîler Serveri’ne sunacağımız bir mâzeretimiz kalmaz. Unutmamak lazımdır ki, yetimler başkasının değil, ümmetin yetimleri... O ümmet ise bizleriz…

Kaynak: Şefika Meriç, Şebnem Dergisi 168. Sayı

[1] el- İsrâ, 32.

[2] el-İsra, 34; el-En’âm, 152.

[3] Bkz: İbn Hacer, el-İsâbe, I, 302.

İslam ve İhsan

ZİNA NEDİR? ZİNA İLE İLGİLİ AYET VE HADİSLER

Zina Nedir? Zina İle İlgili Ayet ve Hadisler

ZİNADAN KAÇAN GENCİN HİKAYESİ

Zinadan Kaçan Gencin Hikayesi

PEYGAMBERİMİZ YETİM VE ŞEHİT AİLELERİNE NASIL DAVRANIRDI?

Peygamberimiz Yetim ve Şehit Ailelerine Nasıl Davranırdı?

PAYLAŞ:                

YORUMLAR

İlk yorumu yapan siz olun!

Yorum Ekle

İslam ve İhsan

İslam, Hz. Adem’den Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen tüm dinlerin ortak adıdır. Bu gerçeği ifâde için Kur’ân-ı Kerîm’de: “Allâh katında dîn İslâm’dır …” (Âl-i İmrân, 19) buyurulmaktadır. Bu hakîkat, bir başka âyet-i kerîmede şöyle buyurulur: “Kim İslâm’dan başka bir dîn ararsa bilsin ki, ondan (böyle bir dîn) aslâ kabul edilmeyecek ve o âhırette de zarar edenlerden olacaktır.” (Âl-i İmrân, 85)

...

Peygamber Efendimiz (s.a.v) Cibril hadisinde “İslam Nedir?” sorusuna “–İslâm, Allah’tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed’in Allah’ın Rasûlü olduğuna şehâdet etmen, namazı dosdoğru kılman, zekâtı vermen, Ramazan orucunu tutman, yoluna güç yetirip imkân bulduğun zaman Kâ’be’yi ziyâret (hac) etmendir” buyurdular.

“İman Nedir?” sorusuna “–Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine, âhiret gününe inanmandır. Yine kadere, hayrına ve şerrine îmân etmendir” buyurdular.

İhsan Nedir? Rasûlullah Efendimiz (s.a.v): “–İhsân, Allah’a, onu görüyormuşsun gibi kulluk etmendir. Sen onu görmüyorsan da O seni mutlaka görüyor” buyurdular. (Müslim, Îmân 1, 5. Buhârî, Îmân 37; Tirmizi Îmân 4; Ebû Dâvûd, Sünnet 16)

Kuran-ı Kerim, Peygamber Efendimize (s.a.v) gönderilen ilahi kitapların sonuncusudur. İlahi emirleri barındıran Kuran ve beraberinde Efendimizin (s.a.v) sünneti tüm Müslümanlar için yol gösterici rehberdir.

Tüm insanlığa rahmet olarak gönderilen örnek şahsiyet Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) 23 senelik nebevi hayatında bizlere Kuran ve Sünneti miras olarak bırakmıştır. Nitekim hadis-i şerifte buyrulur: “Size iki şey bırakıyorum, onlara sımsıkı sarıldığınız sürece yolunuzu asla şaşırmazsınız. Bunlar; Allah’ın kitabı ve Peygamberinin sünnetidir.” (Muvatta’, Kader, 3.)

Tasavvuf; Cenâb-ı Hakkʼı kalben tanıyabilme sanatıdır. Tasavvuf; “îmân”ı “ihsân” gibi muhteşem ve muazzam bir ufka taşımanın diğer adıdır. Tasavvuf’i yola girmekten gaye istikamet üzere yaşayabilmektir. İstikâmet ise, Kitap ve Sünnet’e sımsıkı sarılmak, ilâhî ve nebevî tâlimatları kalbî derinlikle idrâk edip onları hayatın her safhasında vecd içinde yaşayabilmektir.

Dua, Allah Teâlâ ile irtibatta bulunmak; O’na gönülden yönelmek, meramını vâsıta kullanmadan arz etmek demektir. Hadisi şerifte "Bir şey istediğin vakit Allah'tan iste! Yardım dilediğin vakit Allah'tan dile!" buyrulmuştur. (Ahmed b. Hanbel, Müsned, 1/307)

Zikir, bütün tasavvufi terbiye yollarında nebevi bir üsul ve emanet olarak devam edegelmiştir. “…Bilesiniz ki kalpler ancak Allâh’ı zikretmekle huzur bulur.” (er-Ra‘d, 28) Zikir, açık veya gizli şekillerde, belirli adetlerde, farklı tertiplerde yapılan önemli bir esastır. Zikir, hatırlamaktır. Allah'ı hatırlamak farklı şekillerde olabilir. Kur'an okumak, dua etmek, istiğfar etmek, tefekkür etmek, "elhamdülillah" demek, şükretmek zikirdir.

İlim ve hâl kelimelerinden oluşmuş bir isim tamlaması olan ilmihal (ilm-i hâl) sözlükte "durum bilgisi" demektir. Bütün müslümanların dinî bilgi ve uygulama bakımından ihtiyaç duyduğu, bir bakıma müslüman olmanın ve müslümanlığın icaplarını yerine getirmenin ön şartı durumundaki fıkhi temel bilgiler ilmihal diye anılmıştır.

İslam ve İhsan web sitesinde İslam, İman, İbadet, Kuranımız, Peygamberimiz, Tasavvuf, Dualar ve Zikirler, İlmihal, Fıkıh, Hadis ve vb. konularda  güvenilir kaynaklardan bilgiye ulaşabilirsiniz.