Tüp Bebek Caiz midir?
Tüp bebek uygulaması dinen uygun mudur? Tüp bebek yöntemi ile çocuk sahibi olmak caiz midir?
Anne babanın çocuk sahibi olmayı istemeleri en doğal haklarıdır ve bu istek dince de teşvik edilmiştir. Kur’an-ı Kerîm’de şöyle buyurulur: “Allah dilediğine kız çocukları, dilediğine de erkek çocukları verir. Yahut onları, hem erkek hem de kız çocukları olmak üzere çift verir. Dilediğini kısır yapar. O her şeyi bilen, her şeye gücü yetendir.” [1]
Ancak kısır olan eşlerin tedavi olarak, kısırlığı gidermeye çalışma hakları vardır. Bu konuda kullanılan tekniklerden birisi de “tüp bebek” yöntemidir. Bu bir çeşit sunî ilkah (döllenme) yöntemi olup, erkeğin spermi alınıp, dış ortamda kadının yumurta hücresiyle döllendirilmekte, sonra kadının rahmine nakledilerek gebeliğe ve doğuma imkân hazırlanmaktadır. Bu uygulama, evli eşler arasında olması ve doğumu da yumurta hücresi kullanılan evli kadının yapması şartıyla caiz görülmüştür.
TÜP BEBEK UYGULAMASI CAİZ MİDİR?
Nitekim İslâm Konferansı Teşkilatına bağlı İslâm Fıkıh Akademisi’nin 1986’da Amman’da yaptığı toplantıda, şu karar alınmıştır: “Kocanın spermi ile karısının yumurta hücresi alınarak dışarıda döllendirilmesi ve oluşan embriyonun aynı kadının rahmine yerleştirilmesi ile kocanın sperminin alınıp karısının döl yatağı ya da rahminde uygun bir bölgeye bırakılarak iç döllenmenin sağlanması yöntemleri, ihtiyaç halinde başvurulabilecek, tedavi karakteri taşıyan ve dini ilkelere de ters düşmeyen bir yol olup, dînî sakınca taşımaz.” Aynı Akademi; evli olmayan erkekle kadın arasında yapılacak tüp bebek uygulamasının, evli çiftlerin dış ortamda oluşturulan embriyosunun, gönüllü taşıyıcı yabancı bir kadına nakledilmesinin veya evli eşlerin dışarıda döllenmiş embriyosunu kocanın ikinci eşine nakletmenin caiz olmadığı kararına varmıştır.[2]
Kısaca sunî aşılama veya tüp bebek uygulaması tıbbi bir tedavi yöntemi olup, yalnız karı koca arasında olmak şartıyla caizdir. Bu konuda Şirbinî şöyle demiştir: “Bir kadın ihtilam olmuş kocasının menisini cinsel organına yerleştirmek suretiyle gebe kalsa, doğan çocuk meşrûdur ve kadın bu işlemden dolayı günahkâr olmaz.” [3]
Dipnotlar:
[1] Şûrâ, 42/49, 50. [2] Komisyon, İlmihal, II, 140-142. [3] Şirbinî, Muğnî’l-Muhtâc, III, 384.
Kaynak: Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali, Erkam Yayınları