Tuvalette Selam Alınır mı?

HADİSLER

Tuvalette küçük abdest bozarken selam alınır mı? Tuvalette (helada) selam almanın hükmü ile ilgili hadis...

İbn-i Ömer radıyallahu anh’dan:

KÜÇÜK ABDEST BOZARKEN SELAM ALINIR MI?

Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem küçük abdest bozarken bir adam çıkageldi. Peygamberimiz sallallahu aleyhi ve sellem’e selam verdi de Peygamberimiz selâmı almadı. (Müslim Kitâb’ut-Tahâret, b. 14, n. 370, s. 198, c. 1; Tirmizî ebvâb-ut-Tahâret, b. 67, n. 0, s. 150, c. 1; Neseî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 6, n. c. 1; İbn-i Mâce, Kitâb’ut-Tahâret, b. 27, n. 353, c. 1, s. 127)

Ebû Dâvud dedi ki:

İbn-i Ömer ve başkasından şöyle rivâyet olundu:

– Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem Teyemmüm etti sonra o kimsenin selamına mukabelede bulundu. (Ebû Dâvûd, Taharet, 8/16)

Hadisin Açıklaması

Abdest bozan insana selâm verilmez. Çünkü; selâm Rabbımızın isimlerinden bir isimdir.

Selâm vermek sünnet, almak ise vaciptir. Görülüyor ki selâmı vermek de almak da bir ibadettir. Abdest bozarken ibadet yapılamayacağına göre abdest bozana selam da verilemez. Faraza birisi abdest bozan birine selam vermiş olsa, Mü’min ihtiyacını gördükten sonra ve’aleyküm müsselam, diye ona cevap verir.

Su bulunan yerde kullanmaya gücü yetenin teyemmüm etmesi caiz değildir.

Hanefîlere göre, başkasına ait bir cenazenin namazına iştirak için abdest aldığında yetişemeyeceğinden korkan kimse hemen teyemmüm edip yetişebilir.

Bayram namazına yetişemeyeceğinden korkan kimse de teyemmüm edip Bayram namazını kılabilir. (Mealim’üs-Sünen c. 1, s. 25)

İmam Şâfiî’ye göre, hapis olan kimse su ile abdest almaya imkân bulamazsa namazlarını teyemmüm ile kılar, su bulunca teyemmümle kıldığı namazları iade eder. (Mealim’üs-Sünen c. 1, s. 25) İşte Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem’in abdest bozduğu vakit su bulunan yerde, teyemmüm etmesinden bu hükümler çıkarılmıştır.

***

Muhacir Halil bin Gunfuz radıyallahu anh’dan: Bu zat, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem küçük abdest bozarken yanına geldi ve selâm verdi, Peygamber sallallahu aleyhi ve sellem selâmını almadı. Abdestini aldıktan sonra özür diledi ve “taharetsiz (temizliksiz) Aziz ve Celil olan Allah’ı anmayı hoş görmedim.” buyurdu veya (Tuhrun) yerine “alâ taharetin” dedi. (Ebû Dâvûd, Taharet, 8/17; Neseî, Kitâb’ut-Tahâret, b. 6, n. 30, c. 1, s. 41; İbn-i Mâce, Kitâb’ut-Tahâret, b. 27, n. 350, c. 1, s. 126)

Hadisin Açıklaması

Hiç kimsenin gönlünü kırmak istemeyen Rasûl-i Kibriya sallallahu aleyhi ve sellem selâmının alınmadığı zannına kapılma ihtimali olan Muhacir bin Gunfuz’dan özür dileyerek hem onun gönlünü almış, hem de temizliksiz Allah’ı zikretmeyi hoş görmedim, buyurarak daima taharet üzere bulunmasını talim etmiş oldu. İnsan abdestsiz Allah’ı anamaz.

Anar, fakat abdestli anmak daha iyidir. Abdestsiz ezbere Kuran okunabilir, Kur’an dinlenebilir, selâm alınır ve verilir, ama Rasûlullah sallallahu aleyhi ve sellem henüz abdest bozarken selâm verildiği için selâmı iade etmemiştir. (Bezlül Mechûd c. 1, s. 48)

Kaynak: İbrahim Koçaşlı, Sünen-i Ebî Davud ve Tercemesi, Erkam Yayınları