Yatsı Namazı Vakti Ne Zaman Girer, Ne Zaman Çıkar?

Namaz Vakitleri

Yatsı namazı vakti nedir? Yatsı namazı vakti ne zaman başlar, ne zaman biter? Yatsı namazı vakti ile ilgili hadisler.

Yatsının vakti, batı ufkundaki kızıllığın kaybolduğu andan itibaren başlar ve ikinci fecrin doğmasına kadar devam eder. İkinci fecir doğunca yatsının vakti çıkmış olur. Delil, İbn Ömer (r.a)’den rivâyet edilen şu hadistir: “Şafak kırmızılıktır. Şafak kaybolunca namaz kılmak farz olur.” [1] Başka bir delil, Ebû Katâde hadisidir: “Uyku halinde kusur yoktur. Kusur ancak, diğer namazın vakti girinceye kadar namazı kılmayandadır.” [2] Bu hadis, sabah namazı dışında, her  namaz vaktinin diğer namaz vakti girinceye kadar devam ettiğine delalet eder.

YATSI NAMAZINI GECİKTİRMEK DOĞRU MU?

Yatsı namazını gecenin üçte birine kadar geciktirmek müstehaptır. Gecenin yarısına kadar geciktirmek mübah, bir özür bulunmadıkça ikinci fecre kadar geciktirmek ise mekruhtur. Çünkü bu durumda namazı kaçırmaktan korkulur.

Vitir namazının vaktinin başlangıcı, yatsı namazından sonradır. Vitrin sonu ise, ikinci fecrin doğmasından biraz önceye kadardır.

Vitir namazını, uyanacağından emin olmayan kimsenin, uyumadan önce kılması, uyanacağından emin olan kimsenin ise, gecenin sonuna kadar geciktirmesi daha faziletlidir.

Teravih namazının vakti, tercih edilen görüşe göre, yatsı namazından sonradır, sabah namazının vaktine kadar devam eder. Teravih, vitir namazından önce de, sonra da kılınabilir. Ancak yatsı namazı kılınmazdan önce, teravih namazı kılınsa, iadesi gerekir.

Bayram namazlarının vakti, güneş doğup, kerahet vakti çıktıktan sonra başlar, güneşin gökyüzünde en yüksek noktaya çıkışına (istivâ) kadar devam eder. Ramazan bayramı namazı, bir özür sebebiyle birinci gün istivâ zamanından önce kılınamazsa, ikinci gün istivâ zamanına kadar kılınır, artık özür bulunmasa da üçüncü gün kılınamaz. Kurban bayramı namazı ise, bir özür sebebiyle birinci gün kılınamazsa ikinci gün kılınır. İkinci gün de bir özür sebebiyle kılınamazsa üçüncü gün istivâ zamanına kadar kılınır. Bu namazları bir özür bulunmaksızın böyle ikinci veya üçüncü güne bırakmak ise çirkin bir ameldir. Bu bayram namazları, istivâ zamanından veya zeval vaktinden sonra ise hiçbir halde kılınamaz. Kazaları da caiz değildir.[3]

Dipnotlar:

[1] San’âni, age, I, 114. [2] Müslim, Mesâcid, 311. [3] Namaz vakitleri için bk. İbnü’l-Hümâm, Fethu’l-Kadîr, I, 151-160; İbn Âbidîn, Reddü’l-Muhtar, I, 321-342; Meydânî, Lübâb, I, 59-62; Şirâzî, Mühezzeb, I, 51-54; İbn Kudâme, Muğnî, I, 370-395; Zühaylî, age, I, 506 vd.

Kaynak: Prof. Dr. Hamdi Döndüren, Delilleriyle İslam İlmihali, Erkam Yayınları